پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عموئی

پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عموئی

فرمانده دلیر لشکر 25 کربلای مازندران
پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عموئی

پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عموئی

فرمانده دلیر لشکر 25 کربلای مازندران

پهلوانان گردان امام محمدباقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا را بشناسید

پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عمویی: گردان امام محمدباقر(ع) از گردان های خط شکن و دلیر لشکر ویژه 25 کربلا بود که در مجموع با داشتن بیش از دوازده هزار رزمنده در طول دفاع مقدس، تعداد 557 شهید و 960 مجروح تقدیم اسلام و انقلاب کرده است. این گردان در زمستان سال 1360یعنی بعد از عملیات طرق القدس در تپه های الله اکبر نزدیکی منطقه چزابه توسط سردار جاویدالاثر محمدرضا عسگری از رزمندگان شهرستان بندرگز تشکیل شد و جزء گردان های ثابت تیپ 25 کربلا به فرماندهی سردار مرتضی قربانی محسوب می شد. و تمامی عناصر فرماندهی ، ارکان و نیروهای این گردان تماماً از استان های شمالی کشور: مازندران، گلستان و گیلان به استعداد تقریبی270نفر بودند.

عملیات فتح المبین (اولین عملیات آفندی گردان ):
اولین عملیات آفندی گردان به نام عملیات فتح المبین در تاریخ 1361/1/1 با رمز یا فاطمه الزهرا(س) آغاز شد. موقعیت جغرافیایی این عملیات در رقابیه و قسمت شرق چنانه ، حوالی روستای سندال و منطقه غرب سایت موشکی بوده است، گردان به مدت 9 روز به استعداد تقریبی 350 نفر در 3 مرحله عمل کرد و موفقیت های خوبی را کسب کرده و بعد از پایان عملیات به پایگاه شهید بهشتی اهواز منتقل شد.

عملیات بیت المقدس ( دومین عملیات آفندی گردان):
دومین عملیات آفندی گردان، عملیات بیت المقدس بوده که در تاریخ 1361/2/10شروع شده و در تاریخ 1361/3/3 با آزادی خرمشهر به پایان رسید. در این عملیات گردان در دو مرحله، درمناطق طراح حمیدیه و پادگان حمید وارد عمل شد که با استعداد تقریبی 300 نفر با تیپ کماندوئی ذوالفقار ارتش ادغام شد و  باز هم فرماندهی گردان را سردار شهید عسگری عهده دار بود.

عملیات رمضان( سومین عملیات آفندی گردان):
سومین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر(ع) ازتیپ 25 کربلا، عملیات رمضان بوده است که در تاریخ 1361/4/22درمنطقه پاسگاه زید تا شلمچه با استعداد حدود 200 نفر انجام شد. فرماندهی گردان را سردار شهید نعمتی از شهدای استان اصفهان به عهده داشت.

عملیات محرم( چهارمین عملیات آفندی گردان):
چهارمین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر(ع) از تیپ 25 کربلا  در تاریخ 1361/8/10 به نام عملیات محرم در منطقه مرزی دهلران برای تصرف شهر زبیدات عراق به فرماندهی سردار رمضانعلی صحرایی صورت گرفت که در جریان عملیات سردار صحرایی به سختی مجروح شد و جانشین وی احمدکاکا هم به شهادت رسید. گردان در این عملیات در سه مرحله به استعداد یک گردان کامل وارد عمل شد.
«همچنین گردان امام محمدباقر(ع) لشکر 25 کربلا درعملیات والفجر 4 در پاییز سال 1362 در منطقه مریوان به عنوان نیروی احتیاط به فرماندهی سرهنگ قربان سیابالایی حضور داشته است.»

عملیات والفجر 6 ( پنجمین عملیات آفندی گردان):
پنجمین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر(ع) لشکر25کربلا در تاریخ 1362/12/2 عملیات والفجر 6 بوده است. این عملیات در منطقه چیلات،دهلران به فرماندهی سرهنگ قربان سیابالایی به شکل محدودتر از کل عملیات و فقط در یک مرحله به استعداد یک گردان منها بوده است.
 همچنین گردان امام محمدباقر(ع) در اسفند ماه سال 1363 در عملیات بدر به عنوان گردان احتیاط با استعداد یک گردان کامل، به فرماندهی سردار رمضانعلی صحرایی در منطقه هور الهویزه و پاسگاه ترابه بوده است.»

عملیات قدس 1 ( ششمین عملیات آفندی گردان ) :
ششمین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا در تاریخ 1361/3/24 به نام عملیات قدس 1 به عنوان گردان خط شکن در یک مرحله در منطقه هورالعظیم، پاسگاه های ابوذاکر ، ابولیله ، آبراه بزرگ بشارت و کسار و چندین مقر دشمن بعثی به فرماندهی سردار رمضانعلی صحرایی بوده است .

عملیات قدس 2 ( هفتمین عملیات آفندی گردان ) :
هفتمین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا در تاریخ 1364/4/4 به نام عملیات قدس 2 به فرماندهی سردار رمضانعلی صحرایی که در ادامه تکمیل عملیات قدس 1 بود و با استعداد یک گردان تقویت شده انجام شد و مناطق حساسی به تصرف رزمندگان این گردان در آمد.

عملیات والفجر 8 ( هشتمین عملیات آفندی گردان) :
هشتمین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر (ع) لشکرویژه 25کربلا درتاریخ 1364/11/20 به نام عملیات والفجر 8 که منجر به آزادسازی شهر استراتژیک فاو شد. این گردان در مرحله اول در دو موج (غواصان – قایق سواران) یکی به فرماندهی سردار شهید علی اصغر خنکدار و دیگری به فرماندهی سردار شهید علیرضا بلباسی  انجام شد و این گردان یکی از دو گردان خط شکن مرحله اول لشکر ویژه 25 کربلا بود و گردان دیگر خط شکن نیز گردان یارسول(ص) بود.
گردان امام محمد باقر(ع) در خط شهر فاو وارد عمل شد و اولین یگانی بود که وارد شهر فاو شد. این گردان  در مدت 78 روز عملیات در سه مرحله و با دو گردان کامل وارد عمل شد و نقش بالایی در موفقیت های این عملیات داشت.

عملیات کربلای یک ( نهمین عملیات آفندی گردان ):
نهمین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر (ع) لشکر ویژه 25 کربلا، عملیات کربلای 1 در تاریخ 1365/4/9 برای باز پس گیری شهر مهران به استعداد یک گردان کامل به فرماندهی سردار شهید علیرضا بلباسی بود. این گردان در آزاد سازی و پاکسازی بخشی از ارتفاعات مهم قلاویزان شرکت فعال داشته است.

عملیات کربلای 5 ( دهمین عملیات آفندی گردان ):
دهمین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا، عملیات کربلای 5 در تاریخ مورخه 1365/10/19 در منطقه شلمچه به فرماندهی سردار شهید علیرضا بلباسی بوده است. در این عملیات گردان به استعداد 4 گردان کامل در 3 مرحله وارد عمل شد که در مرحله اول با  دو گردان دیگر در مقابل پاتک سنگین دشمن بعثی پدافند کرد.

عملیات کربلای 8 ( یازدهمین عملیات آفندی گردان ):
یازدهمین عملیات آفندی گردان امام محمد باقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا، عملیات کربلای 8 در منطقه عملیاتی شلمچه در تاریخ 1365/12/12 بوده است که در این عملیات سردار شهید علیرضا بلباسی به همراه جانشین اش سردار شهید موسی محسنی به فیض عظیم شهادت رسیدند.

عملیات کربلای 10(دوازدهمین عملیات آفندی گردان):
دوازدهمین عملیات آفندی گردان امام محمد باقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا ، در تاریخ 1366/1/27 در شمال غرب منطقه ماووت عراق به نام عملیات کربلای 10 بود. در این عملیات گردان با استعداد یک گردان منها به فرماندهی سرهنگ ابراهیم اسلامی حضور داشته است.

عملیات والفجر 10 ( سیزدهمین عملیات آفندی گردان ):
سیزدهمین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا، عملیات والفجر 10 در غرب کشور، شهر دوجیله عراق در تاریخ 1366/12/26 به فرماندهی سردار شهید موسی عمویی بوده که در این عملیات یک گردان از عناصر ضد انقلاب موسوم به شاهو به دست رزمندگان این گردان به هلاکت رسیده و عده ای از آنها اسیر شدند.

عملیات بیت المقدس 7 ( چهاردهمین عملیات آفندی گردان ):
چهاردهمین عملیات آفندی گردان امام محمدباقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا، عملیات بیت المقدس 7 با رمز «یا اباعبدالله(ع)» در تاریخ 1367/3/23 در منطقه عمومی شلمچه بوده است.

مأموریت های پدافندی گردان امام محمدباقر(ع) در دفاع مقدس:
هم چنین این گردان در طول دفاع مقدس در 15 نقطه عملیاتی عملیات پدافندی را انجام دادند و در مجموع در مناطق عملیاتی : رقابیه، هویزه ، زبیدات ، دهلران ، هوالعظیم ، فاو ، مهران ، شلمچه ، ماووت ، حلبچه ،طلائیه ، کوشک ، زید ، مریوان ، اروندکنار ، خسروآباد و جفیر حضور داشت .

فرماندهان گردان امام محمدباقر(ع) از ابتدا تا کنون به ترتیب عبارتند از:
1-سردار شهید محمدرضا عسگری 2- سردار رمضانعلی صحرایی 2- سرهنگ قربان سیابالایی4- برادر احمد ذبیحی(گیلان) 5- شهید محمدرضا رنجبر 6- شهید نوروزی 7- شهید فلاحپور 8-سردار دکتر بارانی 9- سردار شهید علیرضا بلباسی 10- سرهنگ ابراهیم اسلامی 11- سردار شهید موسی عمویی 12- سرهنگ محمدعلی روحانی 13- سرهنگ احمدعلی ابکایی 14- سرهنگ سیداحمد جعفری 15- سرهنگ غلامعلی لک پور

در مجموع گردان امام محمدباقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا با داشتن بیش از 12000 رزمنده در طول دفاع مقدس، تعداد 540 شهید و 960 مجروح تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

امروز تندیس "سردارشهید طوسی" درساری نصب می شود

پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عمویی: فرمانده قرارگاه عملیاتی غدیر سپاه پاسداران مستقر در شمال کشور گفت: تندیس سردار شهید طوسی شهید شاخص ملی اطلاعات کشور همزمان با برگزاری یادواره شهدای اطلاعات در بزرگراه شهید طوسی در ساری نصب می‌شود.
به گزارش حرف راست (شبکه نیوز سابق)؛ سردار علی شالیکار پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری یادواره سرداران و 323 شهید اطلاعات شمال کشور در سالن کنفرانس ارشاد اسلامی مازندران اظهار داشت: یادواره شهدای اطلاعات کشور با محوریت نیروی زمینی سپاه در ساری برگزار می‌شود.

http://s9.picofile.com/file/8270065118/139507hd15101137dfghd324948858034.jpg

وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی مطلوبی برای برگزاری یادواره شهدا اطلاعات شمال کشور انجام شده و این استان مهیا برگزاری چنین یادواره معظمی است. مسئول ستاد برگزاری یادواره شهدای اطلاعات شمال کشور با اشاره به اینکه یادواره شهدای اطلاعات شمال کشور پنجشنبه 15 مهرماه از ساعت 9 صبح با سخنرانی سردار حسین سلامی جانشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پارک ملل ساری برگزار می‌شود، تصریح کرد: این برنامه با اجرای برادر نظام اسلامی و مداحی حاج صادق آهنگران برگزار می‌شود.

شالیکار با بیان اینکه تندیس سردار شهید طوسی شهید شاخص ملی اطلاعات کشور همزمان با برگزاری یادواره شهدای اطلاعات در بزرگراه شهید طوسی در ساری نصب می‌شود، افزود: سردیس سرداران شهید املاکی و غفاری نیز در این یادواره رونمایی و در استان‌های گیلان و گلستان نیز جانمایی می‌شود.
فرمانده قرارگاه عملیاتی غدیر سپاه پاسداران با بیان اینکه رسانه‌ها نقشی اساسی در برپایی یادواره شهدا اطلاعات داشته و دارند، گفت: اهمیت نقش اطلاعات در دوران جنگ و دفاع مقدس بسیار باید به مردم اطلاع رسانی شود. وی با بیان اینکه بسیاری از تاکتیک‌های اطلاعاتی رزمندگان اطلاعات دوران جنگ اکنون در جنگ‌های کشورهای سوریه، یمن و لبنان اجرا می‌شود، افزود: شهدای اطلاعات مظلوم‌ترین و گمنام‌ترین شهدا بین رزمندگان دوران دفاع مقدس بودند.
شالیکار با اشاره به اینکه توکل به شهدا رویکرد اصلی شهدای اطلاعات بوده است، گفت: دو کتاب زندگینامه سرداران شهید طوسی و املاکی در کنگره پایانی شهدای اطلاعات کشور در تهران رونمایی می‌شود. وی با بیان اینکه جلد دوم کتاب شهدای اطلاعات شمال کشور در این یادواره پخش می‌شود، افزود: به منظور پاسداشت شهدای اطلاعات خانواده‌های شهدای اطلاعات شمال کشور برای حضور در یادواره شهدای اطلاعات شمال کشور به مازندران دعوت شدند.
فرمانده قرارگاه غدیر نیروی زمینی سپاه پاسداران با اشاره به اینکه مجموع شهدای دوران دفاع مقدس در سه استان مازندران، گیلان و گلستان بالغ بر 22 هزار و 500 شهید بوده است، گفت: سهم مازندران از شهدای اطلاعات 207، گلستان 35 و گیلان 85 نفر بوده است.  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در این جلسه ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری مراسم یادواره شهدای اطلاعات – عملیات ، گفت: رسانه های استان این آمادگی را دارند تا این رویداد مهم فرهنگی را در سطح وسیعی پوشش خبری دهند.
جاودانی با اشاره به اینکه در سال گذشته با ابتکار مدیر عامل سابق خانه مطبوعات قرارگاه رسانه ای راهیان نور در مناطق عملیاتی جنوب راه اندازی شده بود، این اقدام را در جهت نشر ارزش های ایثار و شهادت بین فعالان رسانه ای استان مثبت ارزیابی کرد و بر تداوم آن تاکید کرد.