پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عموئی

پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عموئی

فرمانده دلیر لشکر 25 کربلای مازندران
پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عموئی

پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدموسی عموئی

فرمانده دلیر لشکر 25 کربلای مازندران

نقش مازندران و مردمان ولایتی اش در دوران دفاع مقدس چه بود؟!

پایگاه اطلاع رسانی شهید شیمیایی : هفته دفاع مقدس از امروز آغاز شده است برای یادآوری رشادت جوانان این مرز و بوم برای اسلام و ایران ، گوشه ای از جان گذشتگی جوانان مازندران را به صورت آماری منتشر می نماییم تا شاید یادشان از یادمان نرود.  

 

مازندران شهید پرور 10284 شهید تقدیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده است

مازندران دلاورخیز، 24579 جانباز تقدیم دین و میهن اسلامی نموده است

مازندران آزاده پرور 2380 ازاده در راه دفاع از میهن اسلامی تقدیم نموده است

مازندران بیشه شیران 87506 رزمنده به جبهه های حق علیه باطل اعزام نموده است

شهرستان بابل با تقدیم 1619 شهید و ساری 1232 شهید وبهشهر 1089 شهید مقام اول و دوم و سوم سوم را از نظر تعداد شهید در استان مازندران را دارا می باشد

استان  مازندران 203 خانواده تک فرزند شهید , 375 خانواده دو شهید , 21  خانواده سه شهید ,دو خانواده 4 شهید و یک خانواده 5 شهید دارد

شهرستان بابل بیشترین امار خانواده های دو شهید به بالا را در سطح استان به خودش اختصاصص اختصاص داده

استان مازندران با 19 شهید از میان بانوان تقدیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده است

اولین ها در جنگ

اولین شلیک کننده جنگ ایران و عراق ملک حسین پادشاه اردن شلیک کننده اولین گلوله بوده که از یک دستگاه تانک در سال 22 سپتامبر سال 1980 که مصادف است با 31 شهریور 1359 که همراه صدام بوده و به صدام تبریک گفت

اولین بار در کدام عملیات دشمن از گاز شیمیایی استفاده کرد در عملیات خیبرو گاز خردل و هلیکوپتر فرانسه و سوخت ان از فرانسه بوده است

اولین عملیات آبی و خاکی رزمندگان اسلام خیبر در اسفند سال 62  هور وجزیره مجنون بوده است

اولین فرماندهی که وارد خرمشهر شد شهید حاج حسین خرازی بود

 اولین عملیات ثامن الـائمه با رمز نصر من الله و فتح قریب سال 5/7/60 شکستن حصر آبادان بوده است

کشورهایی در جنگ ، عراق را کمک تسلیحاتی نموده اند

کشورسودان: صدها تن سرباز ارتش خود را در جبهه های جنگ علیه ایران اعزام نمود

کشور فرانسه: یک بمب اتمی به عراق هدیه نمود

کشور آلمان: بزرگترین کارخانه سلاح شیمیایی در عراق را ساخت

کشور شوروی: بزرگترین تامین کننده نیازهای تسلیحاتی عراق بود

کشور آمریکا: بزرگترین متحد عراق علیه ایران بود

کشورسوییس:کاربرد پروژه اورانیوم در عراق به عهده داشت

کشورایتالیا : چند میلیون مین ضد نفر به عراق هدیه نمود

کشورکویت  : 15 میلیون دلار وام بلا عوض به عراق داد

کشورعربستان: دادن اطلاعات محرمانه ایران به عراق

کشورمصر : 5 میلیارد دلار , موشک و تسلیحات رلیگان به عراق داد

کشوربلژیک : ساخت پایگاه نظامی به قیمت 830 میلیارد دلار

کشوراسپانیا : کمک تسلیحاتی

کشوربرزیل : انعقاد قرار داد 10 ساله و همکاری هسته ای به عراق نمود

کشورشیلی : ساخت بمبهای خوشه ای به عراق 

سایت شهیدعمویی ،‌ سایت شهیدعموئی ،‌ شهیدوسطی کلا ،‌ وسطی کلا ،‌ وسطی کلایی ،‌ قائمشهر ،‌ قایمشهر  ،‌ قائم شهر ،‌ قایم شهر ،‌ وسطی کلا قائمشهر مازندران ،‌شهید مازندران، شهید قائمشهر ،‌ شهید قائم شهر ،‌ شهید مازندران ،‌ شهیدمازندران ،‌ اولین شهید شیمیایی

اعلام اسامی روزهای هفته دفاع مقدس سال 90

دبیر ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امسال همزمان با سی و یکمین سالگرد دفاع مقدس، آمار جدید و شفافی از عملیاتها ارائه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سردارشهیدعموئی ، سردار سرتیپ حق طلب افزود: در هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی برای دانشجویان ایجاد خواهد شد تا اطلاعات فنی و دقیقی از عملیات های این دوران پرافتخار به دست آورند.
دبیر ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: با حضور رزمندگان میان نسل جوان، آنان با جنایات صدام به ویژه در استفاده از سلاح های غیرمتعارف و بمبهای شیمیایی آشنا خواهد شد.
سردار حق طلب افزود: در هفته دفاع مقدس سپاه های محمد رسول الله و سیدالشهدا، علاوه بر اجرای نمایش های رزمی به مسائل مهم دیگری مانند مهندسی و پزشکی در عملیات ها می پردازند.
وی گفت: همچنین در سی و یکمین هفته دفاع مقدس، سپاه انصار الحسین در استان همدان به موضوع پشتیبانی های مردمی در این دوران خواهند پرداخت.
سردار حق طلب افزود: اسامی روزهای هفته دفاع مقدس امسال به این شرح است:

- روز نخست (۳۱ شهریور) روز شهدا
- روز دوم ( اول مهر ) روز نماز و جهاد
- روز سوم ( دوم مهر ) روز بصیرت در دفاع مقدس
- روز چهارم ( سوم مهر ) روز سربازی و حماسه دفاع مقدس
- روز پنجم ( چهارم مهر) روز جهاد در جهاد (بررسی جهاد سازندگی، اقتصادی و علمی)
- روز ششم ( پنجم مهر ) روز ولایت فقیه (نقش امام و رهبری در پیروزی ها)
- روز هفتم ( ششم مهر ) روز خانواده و نقش زنان در دفاع مقدس
وسطی کلا ،‌ وسطی کلا ،‌ وسطی کلا ،‌ قائمشهر ،‌ قائم شهر ،‌ قایم شهر ،‌ قایمشهر ،‌  

مازندران ،‌ شهیدقائمشهر ، شهیدوسطی کلا ، وسطی کلا ، شهیدشیمیایی

اولین ‏های دفاع مقدس

پایگاه اطلاع رسانی سردارشهید موسی عمویی : اوّلین بار که امام خمینی (رحمت الله علیه) واژه دفاع مقدس را به کار بردند، در 22 بهمن سال 1360، مصادف با شانزدهم ربیع الثانی 1402 ق، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که در بخشی از سخنان خود فرمودند:
چنانچه این جانب و مسؤولین جمهوری اسلامی مکرراً اعلام نموده‏ایم، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیم احکام مقدس قرآن و اسلام اند؛ و به حکم قرآن مجید خود را برادر ایمانی تمام ملت‏های اسلامی و کشورهای مختلف از حیث فرهنگ و جغرافیا می‏دانند؛ و صلح جویی و زندگانی مسالمت‏آمیز را با تمام دولت‏ها و ملت‏ها طالب می‏باشند و تا دولتی به حریم کشور آنان تجاوز نکند و متعهد به احکام اسلام باشد، آن را برادر خود می‏دانند؛ و از همه کشورها و ملت‏ها می‏خواهند که با هم متعهد و یک صدا در مقابل تجاوزگران، هر کس باشد، قیام کنند و خود را از چنگ جهانخواران نجات دهند؛ و نیز به حکم اسلام از تجاوز به حقوق و حدود خود دفاع کرده و تجاوزگر را تأدیب نمایند و در این صورت است که هیچ قدرتی به فضل خداوند متعال نمی‏تواند آنان را از این دفاع مقدس باز دارد و به دولت‏ها نصیحت می‏کنم که دست از کینه توزی و زورآزمایی بردارند و با دولت و ملت ایران دست برادری دهند تا اسرائیل غاصب را از کشورهای اسلامی و زمین‏های مغصوب بیرون رانند و نژادپرستی و زبان سالاری را، که در اسلام محکوم و مردود است، کنار زنند، تا سعادت دین را در آغوش گیرند و هیچ قدرتی نتواند با آنان مقابله کند.

اولین شهر قربانی سلاح‏های شیمیایی در جهان

پس از جنگ جهانی اول، وسیع‏ترین حملات شیمیایی در طول جنگ هشت ساله عراق علیه ایران روی داد. عوامل شیمیایی که با وسایل و اشکال گوناگون از جمله بمب، موشک، راکت، توپخانه، مین و... مورد استفاده قرار می‏گیرند، جهت ناتوان کردن یا از پای درآوردن نیروهای نظامی در جنگ‏ها به کار می‏رود. اما رژیم بعثی عراق از این سلاح‏ها به طور گسترده در مناطق مسکونی کشورمان استفاده کرد.
عراق که در پی تهاجم خود به سرزمین مقدس جمهوری اسلامی ایران شکست‏هایی را در برخی مناطق کشورمان متحمل شده بود، از رویارویی با رزمندگان اسلام در مناطق نبرد ناتوان بود، برای جبران ناکامی خود اقدام به استفاده از سلاح‏های شیمیایی نمود، به طوری که اولین استفاده ثبت شده 23 دی ماه 1359، در منطقه بین «هلاله» و «نی خزر» در پنجاه کیلومتری غرب ایلام، اعلام گردیده است. حملات شیمیایی عراق به مناطق نبرد محدود نشد، و مناطق مسکونی کشورمان به طور پراکنده مورد تهاجم دشمن قرار می‏گرفت. گسترده‏ترین حمله ناجوانمردانه عراق به مناطق مسکونی در حدود ساعت شانزده روز هفتم تیرماه سال 1366، در شهر سردشت (در استان آذربایجان غربی)، انجام شد که در این حمله بیش از هشت هزار نفر از جمعیت غیر نظامی دوازده هزار نفری سردشت شامل کودک، زن، مرد، پیر و جوان مجروح شدند، حدود 1500 نفر از این مصدومین برای معالجه در بیمارستان‏ها بستری شدند و 110 نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
در طول هشت سال دفاع مقدس، بنا بر آمار موجود، رژیم عراق 242 حمله شیمیایی به مناطق کشورمان داشته است و در حال حاضر، بیش از یک صد هزار مجروح شیمیایی وجود دارد. این ارقام کم و بیش به تأیید مقامات و سازمان‏های بین‏المللی رسیده است. به گفته رئیس سازمان بین المللی استکهلم (معروف به یسپری) جنگ عراق علیه ایران چهل و پنج هزار مصدوم و پنج هزار شهید شیمیایی بر جای گذاشته است. همچنین به تأیید دبیر کل سازمان منع سلاح‏های شیمیایی، هنوز سی هزار نفر از سلاح شیمیایی در ایران رنج می‏برند.
بنابر آنچه بیان شد، جمهوری اسلامی ایران بزرگ‏ترین قربانی تروریسم و سلاح‏های شیمیایی در جهان است و این در حالی است که توسط مسؤولان آمریکایی و رژیم صهیونیستی که خود بزرگ‏ترین تولید کننده مواد و صادر کننده تجهیزات پیشرفته استفاده از این سلاح‏ها هستند و در طول جنگ هشت ساله، بیش‏ترین حمایت مادی و معنوی از عراق را در کاربرد این جنگ افزارهای مخرب نموده‏اند و با نفوذ خود در سازمان ملل و شورای امنیت از محکوم نمودن عراق در استفاده از این سلاح‏ها خودداری کرده‏اند و به جمهوری اسلامی ایران اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی وارد می‏سازند. در حالی که ایران عضو تمام معاهدات بین المللی سلاح‏های شیمیایی است.

اوّلین عملیات با نام یکی از آیات قرآنی
عملیات «والفجر» اوّلین عملیات رزمندگان اسلام بود که با نام اوّلین آیه سوره والفجر «وَالفَجر وَ لَیالٍ عَشرٍ وَ الشَّفَعِ وَ الوَتْر»، در منطقه فکه، به مرحله اجرا درآمد. منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی، از شمال به «میشداق» و «برقازه» و از جنوب به «هور الهویزه»، از شرق به «چزابه» و شهر «بستان» و از غرب به شهر «العماره» عراق و رودخانه دجله منتهی می‏شد.
عملیات والفجر مقدماتی، در هیجدهم بهمن ماه سال 1361، با رمز مقدس یا «اللّه‏، یا اللّه‏، یا اللّه‏»، در منطقه فکه، آغاز شد.

اولین شلیک در جنگ
ملک حسین، پادشاه وقت اردن، شلیک کننده اولین گلوله‏ای بود که از یک دستگاه تانک در جنگ ایران و عراق شلیک شد.
حامد الجبوری، بعثی کهنه کار که در چهار سال اول جنگ، وزیر خارجه عراق بود، در گفت و گو با روزنامه الحیات گفت: 22 سپتامبر 1980 (31 شهریور ماه 1359) بود که صدام و ملک حسین در نزدیکی خطوط آتش، روی یک دستگاه تانک رفتند و پادشاه اردن با شلیک اولین گلوله، آغاز جنگ را تبریک گفت.
این خبر به قدری مهم و باور نکردنی است که خبرنگار الحیات با حیرت دوباره پرسید: شما مطمئن هستید!؟ و پاسخ حامد الجبوری مثبت بود.

اولین زن اسیر
بیستم مهرماه سال 1359، ساعت نه صبح، در هنگامه آتش و خون، از میان رگبار گلوله‏ها و انفجار خمپاره‏ها، یک آمبولانس وارد خط مقدم، جبهه خرمشهر، شد تا به یاری رزمندگان مجروحی که در عرصه کارزار دفاع مقدس بر خاک و خون افتاده بودند، بروند. دختر پرستاری که سرنشین آمبولانس بود، همراه با چند رزمنده جوان، خود را در محاصره سربازان عراقی دید، ساعتی بعد به اسارت درآمد. او که فارغ التحصیل رشته مامایی بود، آن روز، اولین زن مسلمان ایرانی بود که اسیر عراقی‏ها شد.
بعد از هشت سال دفاع مقدس و گذشت سال‏ها، او امروز عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران است.
فاطمه ناهیدی، بعد از پیروزی انقلاب، نخست در اکیپ درمانی جهاد سازندگی و سپس در کمیته امداد امام خمینی فعالیت داشت که به مناطق محروم می‏رفت.
با آغاز جنگ به جبهه روی آورد و با دریافت حکم مأموریت از سپاه پاسداران، در کرمانشاه، رهسپار خرمشهر شد. خانم ناهیدی پیرامون رویداد اسارت خود می‏گوید:
شب نوزده مهرماه 1359، با شهید صادقی (معاونت درمانی استان هرمزگان) قرار گذاشتیم، دو گروه شویم و به نوبت، هر گروه 24 ساعت، به زخمیان خط مقدم جبهه خرمشهر برسیم. روز بیستم مهرماه، نوبت من بود. عراقی‏ها به شدت، تمام جبهه‏ها را می‏کوبیدند. یک آمبولانس برداشتیم و راهی خط مقدم شدیم.
هیچ کدام به منطقه آشنا نبودیم و نمی‏دانستیم که تمام شهدا و مجروحان به دست عراقی‏ها افتاده‏اند. در ساعت 9 صبح بیستم مهرماه بود که من همراه چهار سرباز دیگر در خط مقدم، اسیر عراقی‏ها شدیم. اولین زن اسیر دست عراقی‏ها بودم. همه عراقی‏ها برای این پیروزی با هلهله و شادی تیرهای هوایی شلیک می‏کردند. عراقی‏ها تصور می‏کردند، یک مهره مهم از ارتش ایران را دستگیر کرده‏اند.
بازجویی‏های مداوم، چه در پشت خط مقدم و چه در پادگان «تنومه»، ادامه داشت. بعد از چند روز، سه خواهر دیگر را نیز در جاده‏های آبادان ـ ماهشهر اسیر کردند.
چند شب قبل از این که به بغداد منتقل شویم، برای بازجویی به سازمان امنیت عراق اعزام شدم. هر چهار نفر ما را در سلول سرخ سازمان امنیت و زندان «الرشید» بغداد زندانی کردند.
در اردوگاه سر همه ما را تراشیده بودند، فشار و شکنجه بر چهره اسرا دیده می‏شد. دورانی که در آن اردوگاه داشتیم، سراسر تجربه بود و آزمایش.
خانم فاطمه ناهیدی امروز مادر سه فرزند دختر است.

اوّلین دوره آموزش دفاعی خواهران طلبه
اولین دوره آموزش دفاعی جمعی از خواهران طلبه جامعة‏الزهراء قم (مردادماه 1365)، با حضور رئیس دیوان عالی کشور، آیت الله موسوی اردبیلی، به پایان رسید. در این مراسم، گزارشی از پیشرفت دفاعی بانوان کشور ارائه گردید که براساس آن، طی چهار ماه گذشته، 10 هزار تن از خواهران آمادگی خود را برای گذراندن دوره آموزشی اعلام کرده‏اند. در این دوره بانوان فنون اسلحه‏شناسی، تاکتیک، تخریب، پدافند شیمیایی، امداد و کمک‏های اولیه را آموزش دیدند.

اوّلین حمله چریکی
بعد از حمله ناجوانمرادنه ارتش صدام به مرزهای ایران و یورش سریع آن‏ها به شهرها، روستاها و مردم بی دفاع، شهید چمران نتوانست آرام بگیرد و به خدمت امام امت رسید و با اجازه ایشان به همراه آیت الله خامنه‏ای، نماینده دیگر امام در شورای عالی دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به اهواز رفت. از آنجایی که او همیشه خود را در گرداب خطر می‏افکند و هراسی از مرگ نداشت، از همان بدو ورود دست به کار شد و در آن شب، اولین حمله چریکی را علیه تانک‏های دشمن که تا چند کیلومتری شهر در حال سقوط اهواز پیشروی کرده بودند، آغاز کرد.

اولین استفاده از سلاح شیمیایی توسط دشمن بعثی
به کارگیری سلاح شیمیایی برای اولین بار در عملیات خیبر توسط دشمن صورت گرفت عراق به دلیل نگرانی از نتایج عملیات برای نخستین بار نوعی از سلاحهای شیمیایی محصول کارخانه سامره به نام گاز خردل را با استفاده از هلی‌کوپترهای ساخت شوروی و فرانسه،‌ به کار گرفت .
پیش از این عراق در عملیات والفجر 2 در منطقه حاج عمران به صورت محدود از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده بود، شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به این اقدام در دهم فروردین ماه سال 1363 با صدور بیانیه‌ای استفاده از گازهای سمی را محکوم کرد. اما عراق بی‌توجه به بیانیه سازمان ملل در عملیات بدر در طول پنج روز از تاریخ 22/12/1363 تا 27/12/1363 بیش از سی مورد انواع سلاح شیمیایی را مورد استفاده قرار داد.

منابع :
کتاب اولین‏های دفاع مقدس
مجله یاس - شهریور 1384، شماره 30
سایت صبح
سایت حوزه نت 

سردار شهید موسی عموئی ، عموئی ، وسطی کلا ،‌ مازندران ،‌ وسطی کلا ،‌ قائمشهر ،‌ قایمشهر ،‌ قائم شهر ،‌ قایم شهر ،‌ وسطی کلایی ،‌ وسطی کلا ،‌ شهید وسطی کلا ،‌ شهید مازندران ،‌ شهید شیمیایی ،‌ اولین شهید شیمیاییی ،‌ شهادت ،‌ موسی عمویی ؛‌ موسی عموئی ،‌ مازندران ،‌مازندران ،‌ سردارعموئی ،‌ سردار عموئی ،‌ سردارعمویی ،‌سرداز عمویی